11. Arendus- ja ärimudelid

 Tarkvara arendusmudelite seas on tänapäeval selgelt esile tõusnud mõned paindlikumad mudelid, mida peetakse traditsioonilistest (nt kosemudel) efektiivsemaks ning paljud arendajad on oma projektide puhul selle trendiga kaasa läinud.

Rahvusvahelisi rahaülekandeid pakkuv eestlaste loodud teenus Transferwise, millel on praeguseks ülemaailmselt suur hulk kliente on sellest lähtuvalt välja töötanud oma arendusmudeli, võttes arvesse ka suurt arendajate meeskonda. Transferwise'i arendusmudel on huvitav just selle poolest, et suur meeskond on jaotatud paljudeks väiksemateks alammeeskondadeks, kes üksteisest peaaegu sõltumatult ja iseseisvalt töötavad. Selline mudel sarnaneb enamjaolt RAD ehk kiirarenduse mudeliga, mida iseloomustab eri osade paralleelne arendustöö ja kiirus. Sellise mudeli kasutamise teeb võimalikuks asjaolu, et projekti saab tükkideks jagada ning kindla rollijaotusega alammeeskonnad saavad iseseisvalt töötada. Loomulikult nõuab see kogenud ning koostöövõimelist meeskonda, mistõttu Transferwise paneb ka suurt rõhku töötajate valimisele. Teenuse pidev edasiarendamine toimib edukalt ainult siis, kui koostöö erinevat rolli täitvate meeskondade vahel sujub ning otsuseid suudetakse ühiselt vastu võtta. Oluline on pidev suhtlus klientidega, mis toimub arendustöö juures pidevalt. Kiiruse ja paindlikkuse tõttu võib leida sarnasusi ka agiilsete mudelitega, kuid Transferwise arenduse puhul pööratakse tähelepanu ka kindlatele reeglitele ja dokumentatsioonile, näiteks peavad erinevaid ülesandeid täitvad meeskonnad muudatusi tehes järgima ette nähtud disainireegleid ning ükski muudatus ei saa lõplikkusse tootesse tulla suvaliselt (agiilsete mudelite puhul ei peeta aga selle järgimist tavaliselt oluliseks).

 

Ärimudelitest võib tänapäeval pea kõikjal leida "freemium"-mudelit, mis tähendab, et pakutakse tasuta tarkvara või teenust, mille puhul on võimalused piiratud ning lisaks ka suuremate võimalustega tasulist varianti. Seda kasutatakse näiteks paljude pilveteenuste puhul.

Üks selline freemium mudelil põhinev toode on Google Drive. Igale Google kasutajakontole pakutakse failide pilves hoiustamiseks tasuta 15 GB mälumahtu, mille täitumisel on võimalik kasutajal tasu eest soetada lisamahtu, liitudes "Google One" paketiga. Igakuise tasu eest pakutakse laiendatud mahuga pilveteenust juba "tarkvara kui teenus" ehk SaaS kujul. Freemiumi mudelit on kasutusel teistelgi Google teenustel (nt YouTube Premium, mis lubab videoid vaadata ilma reklaamideta), kuid suur osa Google'i tasuta pakutavatest teenustest ammendavad tavakasutaja vajadused. Freemiumi ärimudel on hea võimalus tarkvara võimaluste tutvustamiseks ning kliendis huvi tekitamiseks. Kui tarkvara tasuta variant suudab ennast piisavalt hästi tõestada, kuid ei anna ka kasutajale piiramatuid võimalusi (et säiliks vajadus tasulise variandi järele), siis võib see suurendada nõudlust selle tarkvara või teenuse järele.



https://tech.transferwise.com/product-engineering-principles-transferwise/
https://wiki.itcollege.ee/index.php/E-ITSPEA_11:_Arendus-_ja_%C3%A4rimudelid
https://www.howtogeek.com/541706/what-are-freemium-apps-and-how-do-they-work/

 

Comments

Popular posts from this blog

1. Ambitsioonikad IT-lahendused, mille edulugu jäi lühikeseks

14. IT-turvarisk: rünnakud küberruumis

10. Eric S. Raymond - "How to become a hacker"